Când vine vorba despre narcisism, mi-am dat seama citind nişte articole de psihologie, că e un fenomen mult mai complex decât iubirea excesivă a înfățişării ori persoanei proprii, iar fiindcă am vrut să aflu mai mult despre persoanele narcisiste… am citit mai multe articole. 

Când vine vorba despre prietenie… ştim cu toții, măcar în teorie, cum ar trebui sa fie o prietenie, cum se zice în popor, „adevărată”.

Dar dacă ai un prieten narcisist, s-ar putea să nu ai un prieten adevărat,  şi-o să spun şi de ce. 

Atenție, nu am studii psihologice, vorbesc din proprie experiență! Acestea fiind zise, să începem: 

Este important să ştim că există o doză de narcisism sănătos, pe care ar fi bine să-l avem cu toții, în cele ce urmează o să vorbesc însă de narcisismul nesănătos. 

Nevoia permanentă de atenție este un semn al narcisismului, şi se întâmplă de foarte multe ori ca narcisistul să fie o persoană foarte plăcută şi fermecătoare, fiindu-i relativ uşor să fie popular. Persoană de obicei optimistă şi volubilă, face dialogul uşor şi te face să vrei să îi intri în grații, să faci parte din cercul lui. Se face pe sine să pară important, că părerea lui contează, şi te face pe tine să-l crezi. 

Una caldă, alta rece… o să te lase să faci parte din viața lui atât cât vrea, când şi unde vrea. Poate că vrei să te simți apreciat de această persoană atât de interesantă (la prima vedere), şi-o să te complimenteze şi-o să-ți arate apreciere în funcție de interesele pe care le are, dar mai ales şi mai ales până vede că te-a impresionat sau dacă observă că nu-i prea dai atenție, după aceea „racolează” alte victime.

Poate cea mai importantă trăsătură a unui narcisist este că e prin excelență un bun manipulator. Manipularea poate fi din cele mai variate, dar una din cele mai importante e că e obsedat de control, trebuie să-i urmezi neapărat sfaturile şi să te simți veşnic îndatorat că ți le-a oferit, la fel ca orice ajutor pe care ți l-a oferit vreodată. Iar când îți cere el ajutorul, ai face bine să te simți important, pentru că el nu oferă şansa asta oricui.

Una din regulile pe  care ți le „inseminează” treptat şi indirect e: Eu sunt singurul tău prieten, să nu ai alți prieteni înafară de mine! 

desconsiderându-i pe toți cei ce te înconjoară, te manipulează să-ți concentrezi toată atenția pe el ca deținător al adevărului absolut.

 -Dacă critică în permanență pe la spate oameni cu care îl vezi apoi râzând şi că păstrează o relație bună, e doar un semn al unui alt adevăr important: ei pot să aibă oricâți prieteni vor, şi vor să aibă mulți, pentru că vor să aibă mulți.

– dacă îți „fură” prietenii cu care le-ai făcut cunoştință (mai ales dacă au funcții înalte ori o stare financiară de lăudat) şi îi invită la reuniuni care nu te includ, e cel mai probabil să-i manipuleze să nu te placă, cu aceleaşi arme cu care te-a manipulat pe tine.

-dacă în primă instanță prietenii lui te-au plăcut, dar acum îți zâmbesc reticent şi evita subtil contactul cu tine e din acelaşi motiv. Şi toate astea pentru că:

+o persoană narcisistă nu suportă să apreciezi pe cineva sau să fii apreciat de cineva. Să lauzi pe cineva pentru că a gătit ceva bun, conduce bine, etc, e o greşeală de neiertat.

+să fii tu mai bun decât el pe orice plan e de neiertat

+să-i furi atenția e de neiertat. Ai o zi proastă? El are o zi şi mai proastă. Te doare capul? Pe el îl doare de săptamâni întregi. Ai văzut un film nou şi ți-a plăcut? El l-a văzut înainte de lansare. (Ori, îți diminuează importanța problemelor şi nu te ascultă)

Narcisistul e într-o veşnică competiție şi într-o veşnică minciună. Ar inventa orice minciună ca să te scadă în ochii altora şi-ar folosi aceeaşi minciună să te pună împotriva lor, ceea ce mie, mărturisesc, mi se pare o formă de geniu. 

Acestea au fost câteva semne de „depistare” a unui narcisist, dar degeaba vorbesc eu aici, e nevoie de timp să descoperi adevărul care stă în spatele farmecului personal a narcisistului. Important e să ții urechile larg căscate la ce îți spune despre oameni, cum vorbeste altora despre cineva, cum te tratează în particular şi cum te tratează în fața altora. 

Narcisimul e toxic, iar persoana care suferă de problema asta ar trebui eliminată din cercul tau. Dacă nu poți să-l scoți din viața ta, indiferent de motive… pot să-ți spun doar ce am făcut eu, fiind asigurată din foarte multe surse că narcisistul ştie foarte bine ce face atunci când manipulează şi minte: 

  • I-am arătat că nu îi stau la dispoziție, fiecare avem priorități, nu?
  • I-am arătat că nu-i caut aprobarea
  • De câte ori critică pe cineva cunoscut îi spun că nu îmi pasă, că apreciez persoana aceea indiferent de ce ar spune el ori altcineva
  • Nu îi împărtăşesc nici un detaliu personal (şi asta îl omoară) 
  • Nu vorbesc cu el despre nimeni (tot ce spun poate fi folosit împotriva mea)
  • Îl omor cu bunătate, laud pe toată lumea şi îi amintesc de succesele altora, vad numai curcubee şi unicorni

Şi în ultimul rând…am răbdare până se lămureşte toată lumea cu adevărata lui față, minciuna are picioare scurte… care pot dura câțiva ani, dar eu am tot timpul, plus că nu-mi ocup prea mult timpul cu asta.

Existența unei persoane narcisiste în cercul meu de cunoştințe a fost un câştig, m-a ajutat să mă vad mai clar pe mine ca persoană şi să mă îndrept în mai multe privințe, am învățat să îmi susțin prietenii în loc să îi critic şi să nu le dau sfaturi dacă nu mi le cer, şi-am învățat ca nu toată lumea îmi merită atenția sau energia. Calitate, nu cantitate!

Apropo, cunoaşteți vreun exemplar narcisit?…

Lasă un răspuns

